Mercedes-Benz E300de
Niet gokken, maar rekenen
Er is een manier om gegarandeerd de loterij te winnen: door alle loten te kopen. Dat is grofweg de strategie die Mercedes-Benz toepast als het gaat om nieuwe aandrijvingsvormen. Mercedes-Benz biedt simpelweg alle nieuwe technieken aan. Dat varieert van mild-hybrids tot volledig elektrische auto's. Een nieuwe variant bij Mercedes-Benz is de diesel-hybride: de E-Klasse E300de. Een gokje of slim rekenwerk?
De Mercedes-Benz E-Klasse E300de is een diesel-hybride. Deze leent zich bij uitstek voor het afleggen van (zeer) lange afstanden en overtuigt met slagkracht, comfort en toch een laag verbruik.
Plus
- machtig snel, relatief zuinig
- uiterst comfortabel
- moderne, bruikbare techniek
Min
- accupakket neemt flinke hap uit bagageruimte
- spraakherkenning voor verbetering vatbaar
- Apple Carplay loopt vast bij intensief gebruik
Conclusie
Is een diesel-hybride een goed idee? Een uitgebreide proefrit wijst uit: dat is afhankelijk van de situatie. Een geheel elektrische auto is in alle gevallen efficiënter, daar kan geen enkele verbrandingsmotor tegenop. Wie korte afstanden aflegt en de verbrandingsmotor slechts sporadisch nodig heeft als "hulpmotor" is goedkoper af met een benzine-hybride. Maar... op de lange afstand weet de E-Klasse E300de in alle opzichten te overtuigen! De combinatie van een diesel- en een elektromotor is veel krachtiger dan een benzine- en een elektromotor en dat zorgt voor meer slagkracht en meer rust. Daarbij is een dieselmotor van nature zuiniger dan een benzinemotor, waardoor het verbruik lager ligt (en volgens Mercedes-Benz wordt het probleem van roetuitstoot grotendeels opgelost door filters).
Daarbij weet de E-Klasse, ook 3 jaar na introductie van het model, nog steeds te overtuigen als een heerlijke reisauto. Dat begint met eenvoudige zaken zoals de stoelen en de bediening van de diverse functies. Dat lijken misschien bijzaken, maar bij intensief gebruik kan dit ergernis opleveren terwijl het bij de E-Klasse voor extra gemak zorgt. Verder overtuigt de E-Klasse met een statig en vertrouwenwekkend weggedrag, wat voor rust en comfort zorgt. Ten opzichte van de standaard E300d is deze E300de zo'n 3.000 euro goedkoper, maar wat uiteindelijk echt telt is de veel lagere kilometerprijs. Kortom: Mercedes-Benz gokt niet, maar rekent en dan is de E300de een logische uitkomst.
Mercedes-Benz E-Klasse 99 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
192.450 km - 2008 € 10.650,-
91.441 km - 2016 € 29.600,-
94.960 km - 2014 € 23.750,-
130.680 km - 2010 € 16.450,-
487.297 km - 2004 € 3.950,-
255.094 km - 2016 € 20.950,- incl. BTW
99.850 km - 2013 € 23.950,-
280.466 km - 2011 € 9.940,-
113.468 km - 2018 € 33.799,-
273.518 km - 2016 € 24.990,- incl. BTW
8.251 km - 2023 € 87.950,-
376.263 km - 2010 € 8.950,-
28.910 km - 2021 € 79.995,-
375.450 km - 2018 € 19.950,- incl. BTW
250.755 km - 2017 € 29.500,-
440.165 km - 2010 € 7.950,-
188.275 km - 2010 € 16.450,-
152.802 km - 2013 € 26.950,-
13.500 km - 2024 € 69.850,- incl. BTW
404.916 km - 2009 € 6.950,-
226.515 km - 2012 € 12.500,-
131.155 km - 2002 € 19.950,-
133.205 km - 2014 € 26.850,-
121.145 km - 2019 € 38.950,-
25.392 km - 2019 € 52.850,-