Smart #1

Het kleine merk met grote ambities

Smart is altijd een klein merk met grote ambities geweest. Dat begon zo'n 20 jaar geleden toen het de problemen van dichtslibbende steden wilde aanpakken met een uniek klein autootje. Na enige stilte rondom het idealistische merk is Smart nu terug met een middelgrote SUV. Welke ambities heeft Smart met de "#1"?

Autotest | Smart #1 Het kleine merk met grote ambities

De Smart #1 is een compacte SUV met elektrische aandrijving waarbij het accent op ruimte en vormgeving ligt. Niet revolutionair zoals voorgaande Smarts, maar juist daardoor voor het grote publiek.

Plus

  • vlot en levendig
  • onderscheidende vormgeving
  • grote actieradius / hoog trekgewicht

Min

  • hinderlijke grondtoon vanaf 50 km/u
  • niet zo innovatief als eerdere Smarts
  • forse prijs

Conclusie

Smart is een klein merk met grote ambities. Echter, na 20 jaar idealisme zijn die ambities veranderd. Smart wil niet langer de wereld verbeteren, maar wil zakelijk succes boeken. Daarom is de eerste van een nieuwe generatie Smarts, de #1, een compacte SUV.

Na een week rijden is de conclusie dat de #1 niet beter is dan de concurrentie. De #1 is niet premium, niet innovatief en niet "Smart". Dat wil absoluut niet zeggen dat de auto slecht is, maar de innovatiedrang van weleer is ver te zoeken. De #1 wordt gekozen om de vormgeving en het sterke imago uit het verleden. Op die manier hoopt het nieuwe Chinese merk sneller geaccepteerd te worden en de markt te veroveren. Wat de #1 daarom wel is, is kostbaar, aaibaar en ambitieus.