Alfa Romeo Stelvio
De laatste der mechanen
Alfa Romeo verandert. Het merk maakt tegenwoordig deel uit van de Stellantis Groep waar ook Fiat, Opel, Peugeot en Citroën onder vallen. Dat betekent dat Alfa Romeo toegang heeft tot de modernste techniek en dus is het tijd om afscheid te nemen van puur mechanische aandrijving. Voor dat zover is ondergaat de Stelvio echter nog een laatste facelift.
De Alfa Romeo Stelvio is een van de weinige auto's in zijn soort zonder elektrische assistentie. Dat maakt de Stelvio mechanisch en puur, maar daar betaalt de bestuurder een hoger prijs voor.
Plus
- uitstekend weggedrag voor een SUV
- sterke motor (indien geprovoceerd)
Min
- hoog verbruik
- verouderde veiligheidsvoorzieningen
Conclusie
Toen Alfa Romeo de Stelvio in 2017 introduceerde was het zonder twijfel de meest sportieve SUV in zijn klasse. In de tussentijd is er echter veel veranderd. Inmiddels hebben de meeste grote SUV's plug-inhybride aandrijving en daarmee presteren ze beter, terwijl ze voordeliger zijn in aanschaf en gebruik.
De Stelvio zet daar met de puur mechanische opzet een lichter gewicht tegenover en dat komt het weggedrag ten goede. Bovendien zijn de veiligheidssystemen relatief eenvoudig en daarom bemoeien ze zich nauwelijks met het rijden. De klassieke techniek en de bijbehorende hoge CO2-belasting maken de Stelvio zo kostbaar, dat alleen de echte liefhebber die prijs nog wil betalen. Daarmee is de Stelvio de laatste der mechanen.
Alfa Romeo Stelvio 12 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
40.799 km - 2019 € 39.900,-
178.000 km - 2017 € 30.045,-
100.101 km - 2019 € 32.500,-
116.588 km - 2018 € 31.950,- incl. BTW
27.293 km - 2022 € 119.995,-
86.395 km - 2018 € 28.950,-
66.277 km - 2018 € 64.500,-
1.950 km - 2021 € 55.950,- incl. BTW
16.850 km - 2021 € 56.950,- incl. BTW
4.850 km - 2021 € 57.950,- incl. BTW
1.250 km - 2021 € 59.950,- incl. BTW
23.650 km - 2019 € 84.950,- incl. BTW