Ford Tourneo Custom

De grote transitie

Ford is bezig met "elektrificeren". Alle modellen krijgen in meer of mindere mate elektrische aandrijving om op die manier de uitstoot te verlagen en de efficiency te vergroten. Daarbij is het uitgangspunt dat per auto de meest geschikte aandrijfvorm wordt gekozen. Zo worden de Transit Custom en Tourneo Custom voorzien van elektrische aandrijving met hulpmotor.

Autotest | Ford Tourneo Custom De grote transitie

De Ford Transit Custom en Tourneo Custom zijn voorzien van hybride-aandrijving. Dit biedt in de praktijk kleine nadelen (minder laadvermogen) en grote voordelen (goedkoper, comfortabeler, schoner).

Plus

  • lage kilometerprijs
  • veel comfortabeler dan standaard Transit
  • prima rijeigenschappen

Min

  • onhandige en gevaarlijke locatie laadaansluiting
  • mag geen aanhanger trekken
  • hinderlijk geluid benzinemotor wanneer in gebruik als generator

Conclusie

De grote transitie is begonnen bij Ford en wel met de Transit Custom en Tourneo Custom. Beide bussen zijn voortaan leverbaar met "range extender" (alhoewel Ford om marketing-redenen de technisch incorrecte term "plug-inhybride" hanteert). Hiermee neemt het verbruik sterk af, terwijl het winst betekent voor het comfort, het milieu en de portemonnee.

Omdat de Transit Custom en Tourneo Custom veelal worden gebruikt binnen een beperkt gebied, volstaat een veel kleinere batterij dan bij een volledig elektrische bus. Omgekeerd wordt deze bus veelal gebruikt om 's ochtends naar een klus te rijden, waarna deze de hele dag stilstaat en dus kan opladen. Daarom is de keuze van Ford voor een "range extender" de juiste. Hiermee is de Custom veel voordeliger in aanschaf dan een volledig elektrische bus, terwijl de winst in de praktijk vrijwel even groot is. De "hulpmotor" zorgt bovendien voor gemoedsrust bij de chauffeur en de vrijheid om grotere afstanden af te leggen indien nodig.

De "range extender" biedt in de praktijk grote voordelen en slechts kleine nadelen. Deze variant van de Custom mag geen aanhanger trekken en heeft iets minder laadvermogen. Het laadvolume is gelijk gebleven, het comfort is toegenomen en de kilometerprijs is sterk gedaald. Laat de transitie beginnen!