BYTON M-Byte

Concept in optima forma

Het begon allemaal met de juiste mensen op de juiste plaats op het juiste moment. Technici die de BMW i8 hadden ontwikkeld, ontmoetten programmeurs van Google en Apple. Ze wisten dat ze samen een betere en vooral slimmere auto konden ontwikkelen, maar de grote bedrijven waarvoor ze werkten maakte dat niet mogelijk. Toch werkten ze ideeën uit en toen die in 2016 onder ogen van financiers kwamen was het nieuwe automerk "BYTON" geboren. Het eerste tastbare product van BYTON is de M-Byte, en die was heel even in Nederland...

Autotest | BYTON M-Byte Concept in optima forma

De BYTON M-Byte is een concept van een auto waarbij de nadruk niet op autorijden ligt, maar op vervoer. De M-Byte is elektrisch, rijdt zelf en biedt onderweg de mogelijkheid om te werken of te rusten.

Plus

  • gericht op vervoer, niet op autorijden
  • gedurfd en tegelijkertijd doordacht concept
  • scherpe prijs

Min

  • komt pas in 2021 in Europa

Conclusie

Het nieuwe automerk BYTON is op wereldtournee en deed Amsterdam aan. Op dit moment heeft BYTON alleen conceptcars en daarom zijn proefritten nog niet mogelijk. Maar... dat is bij BYTON ook minder van belang. BYTON onderscheidt zich van het huidige aanbod door zich volledig te richten op communicativiteit, zelfrijdende functies en mogelijkheden tot het delen van auto's. En op die punten weet BYTON, ook met alleen proefzitten in een handgebouwd prototype, zeker te overtuigen.

Bij BYTON gaat het om vervoer, niet om autorijden en daar zitten heel veel mensen op te wachten. BYTON bereikt dat doel door de nadruk te leggen op zelfrijdende functies.  Bij het ontwerp van de cabine is er nu al rekening mee gehouden dat er straks geen bestuurder meer is. Zo heeft de M-Byte draaiende stoelen, waarmee het interieur meer van een huiskamer dan van een auto weg heeft. Bij de introductie van de M-Byte in 2019 zijn zelfrijdende auto's nog niet bij wet toegestaan. Dan worden de vele beeldschermen gebruikt om informatie groot en dus veilig en makkelijk afleesbaar te tonen. Zodra de auto wel zelf mag rijden, vormen de vele beeldschermen een bron van vermaak of informatie. Op deze manier zal een autorit niet langer worden ervaren als verloren tijd.

De aanpak van BYTON is vooruitstrevend, maar traditionele autofabrikanten zijn achter de schermen met soortgelijke projecten bezig. De grote kracht van BYTON zit in het feit dat het een klein bedrijf is dat niet geremd wordt door verplichtingen uit het verleden. Op de Chinese thuismarkt zijn digitaal leven en elektrisch rijden inmiddels de norm, en groeit de vraag naar elektrische auto's explosief. Daarom staat BYTON ook financieel sterk. Dat zorgt er vervolgens weer voor dat de vooruitstrevende techniek vanaf het eerste begin voor de prijs van een traditionele auto worden aangeboden (37.500 euro). Het is duidelijk: de vooruitgang is niet te stoppen, en als de gevestigde orde te traag is met innoveren, dan nemen nieuwkomers zoals BYTON het roer graag over.