Hyundai IONIQ PHEV
Wie van de drie?
De Hyundai IONIQ is een bijzondere auto. De IONIQ is namelijk leverbaar in drie versies, maar geen daarvan heeft een traditionele benzine- of dieselmotor. In plaats daarvan biedt de IONIQ de keuze uit een elektrische, hybride en plug-in hybride versie. De eerste twee waren al langer op de markt en nu is ook de plug-in hybride beschikbaar. Daarom is het nu tijd voor een derde test van de IONIQ en het antwoord op de vraag: wie van de drie?
De Hyundai IONIQ plug-in hybride biedt alle voordelen van een elektrische auto (comfort, prestaties, lage kosten), maar kan terugvallen op een benzinemotor wanneer dat moet.
Plus
- extreem zuinig
- ruim, praktisch en representatief
- moderne uitrusting
Min
- onoverzichtelijk koetswerk
- verouderd kaartmateriaal navigatiesysteem
Conclusie
De Hyundai IONIQ was al leverbaar als hybride en elektrische auto. Nu komt daar een plug-in hybride (PHEV) versie bij en is het trio compleet. Alle drie de varianten zijn ruim, representatief en rijk uitgerust. Ondanks de uiteenlopende aandrijftechniek ontlopen de rijeigenschappen elkaar niet veel; die zijn in alle gevallen goed.
Welke van de drie zal het worden? De 100% elektrische IONIQ verdient de voorkeur. Die biedt het meeste comfort, de laagste uitstoot en de laagste kilometerprijs. De actieradius is ruimschoots voldoende en in Nederland is het aantal laadpunten zo groot, dat opladen geen enkel probleem vormt.
Voor wie geheel elektrisch rijden niet aandurft of op het platteland woont (waar beduidend minder oplaadpunten zijn) is de plug-in hybrid de volgende logische keuze. Op de korte afstand is de plug-in hybrid een volwaardige elektrische auto met alle voordelen die daarbij horen. Op de lange afstand kan worden teruggevallen op de vertrouwde benzinemotor, maar is het verbruik dankzij het samenspel met de elektromotor spectaculair laag.
De derde en laatste keuze is de hybride. Hybride was ooit bedoeld als overgangsvorm tussen de benzine-auto en de elektrische auto, maar nu de elektrische auto volwassen is, is de hybride overbodig. Maar welke variant het ook wordt, de IONIQ is veruit de fijnste auto die Hyundai op dit moment in het programma heeft.
Hyundai Ioniq 67 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
16.870 km - 2023 € 49.750,- incl. BTW
38.238 km - 2023 € 43.950,- incl. BTW
162.266 km - 2016 € 15.450,- incl. BTW
10.717 km - 2023 € 44.750,- incl. BTW
148.738 km - 2018 € 12.750,-
84.907 km - 2019 € 15.885,- incl. BTW
42.708 km - 2022 € 44.950,- incl. BTW
18.905 km - 2021 € 23.850,-
38.959 km - 2023 € 48.900,- incl. BTW
166.015 km - 2017 € 15.950,-
83.836 km - 2017 € 18.950,-
23.980 km - 2019 € 20.850,-
22.991 km - 2023 € 49.450,- incl. BTW
8.285 km - 2023 € 42.745,-
108.268 km - 2018 € 15.650,- incl. BTW
113.282 km - 2017 € 14.850,- incl. BTW
5.969 km - 2023 € 49.900,- incl. BTW
127.122 km - 2018 € 14.850,- incl. BTW
99.756 km - 2019 € 18.950,-
157.180 km - 2017 € 13.900,-
32.058 km - 2019 € 20.999,- incl. BTW
2024 € 73.995,- incl. BTW
2024 € 51.195,- incl. BTW
131.054 km - 2018 € 14.900,-
6.803 km - 2023 € 55.950,- incl. BTW