Fiat 500L Living

Leefruimte

Fiat heeft iets te vieren. In 2007 werd een moderne versie van de legendarische Fiat 500 geïntroduceerd. Dat werd een regelrecht succes. Later volgde de "500L": een ruime gezinsauto met het innemende uiterlijk van de Fiat 500. Ook de 500L bleek een schot in de roos. Daarom is het nu tijd voor de volgende stap: de "500L Living".

Autotest | Fiat 500L Living Leefruimte

De Living is vrijwel gelijk aan de Fiat 500L, maar biedt dankzij extra overhang achter de achterwielen nog meer binnenruimte. Dat levert naar keuze extra bagageruimte of een derde zitrij op.

Plus

  • ruim en praktisch
  • prettige, stevige stoelen
  • prima rijeigenschappen

Min

  • TwinAir niet zo zuinig als beloofd
  • Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter
  • Trage werking stop/start-systeem i.c.m. TwinAir motor

Conclusie

Na het succes van de Fiat 500, 500C, 500S en 500L volgt nu de 500L Living. De Living is vrijwel gelijk aan de 500L, maar biedt dankzij extra overhang achter de achterwielen nog meer binnenruimte. Dat levert naar keuze extra bagageruimte of een derde zitrij op.

Wanneer wordt gekozen voor twee extra stoelen, is de Living een 5+2. Dat wil zeggen dat er ruimte is voor vijf volwassenen en twee kinderen; dit is geen volwaardige zevenzitter. De versie met alleen extra bagageruimte biedt evenveel ruimte als een middelgrote stationcar, maar is korter en dus wendbaarder.

De tweecilinder benzinemotor is alleen in theorie heel zuinig (dus belastingvoordeel!), in de praktijk is het verbruik even hoog als dat van traditionele motoren van andere merken. De dieselmotor heeft meer souplesse en maakt het daarom makkelijk om zuinig te rijden. Ongeacht de gekozen motor zijn de rijeigenschappen prima.