Lexus LS430

Precedent

Ruim veertig jaar geleden kwam de eerste Japanse auto naar Nederland. Sinds die tijd is de Japanse auto van lachwekkende nieuwkomer tot toonaangevend in de compacte en middenklasse geworden. Lexus is precies vijftien jaar in Nederland. In die tijd heeft het merk een prima reputatie opgebouwd. Maar zowel Lexus als de andere Japanse fabrikanten krijgen maar moeilijk voet aan de grond in het absolute topsegment. Met de recent gefacelifte LS430 doet Lexus opnieuw een greep naar de macht.

Autotest | Lexus LS430 Precedent

Als de chauffeur mag kiezen, dan overtuigt de Lexus LS430 met luxe, maar valt het weggedrag tegen. Als de passagiers mogen kiezen, dan biedt de LS430 onovertroffen ruimte en comfort achterin.

Plus

  • overweldigende luxe
  • probleemloos en bestrouwbaar
  • superieur, maar beschaafd en onopvallend

Min

  • hoofdruimte achterin beperkt
  • Lexus SC430 is nog stiller
  • luchtvering vraagt enige gewenning

Conclusie

Het eindoordeel over de Lexus LS430 President is tweeledig. Vanuit het oogpunt van de chauffeur is de LS430 een aangename reisauto met alle denkbare luxe en veiligheid. Na de recente facelift horen daar ook enkele nieuwigheden bij zoals meesturende (Xenon) koplampen, keyless entry en de best denkbare parkeerhulp. Het rijgedrag is echter on-Europees, alhoewel dit grotendeels is te compenseren met het variabele karakter van de luchtvering en automaat.

Het is achterin waar deze LS430 President bewijst dat een Japanse auto ook in het absolute topsegment kan meedoen. De (been)ruimte achterin is riant en mede dankzij een speciale constructie van de rechter voorstoel haast onovertroffen. Daarbij reist de president in een aangenaam klimaat, onder het genot van een gekoeld drankje, een goed stuk muziek en een ontspannende massage. Daarmee schept de LS430 letterlijk en figuurlijk een precedent voor de volgende generatie limousines van Japanse komaf (Ivo Kroone).